Impact Digitale Dorpspleinen®

Hernieuwde lokale en regionale bloei

Een Digitaal Dorpsplein® per dorp, streek, stad of regio helpt provincies, gemeenten, ondernemersverenigingen en lokale maatschappelijke organisaties een breed scala aan maatschappelijke, economische en ecologische doelen realiseren:

Decentrale overheden (gemeenten, provincies)

  • Vraag en aanbod komen (opnieuw) bij elkaar via een decentrale digitale markt
  • Elke regio, stad of dorp kan zich op unieke wijze profileren
  • Virtueel gebied is verzekering van de fysieke investeringen in het gebied
  • Lokale economie wordt minder kwetsbaar (voor crisis elders)
  • Creëren van nieuwe lokale werkgelegenheid
  • Behouden en versterken van basisvoorzieningen, de leefbaarheid en sociale samenhang
  • Stimuleren gezonde leefomgeving en positieve/preventieve gezondheid
  • Geld keert terug en blijft langer in de lokale economie circuleren
  • Hogere tevredenheid bij inwoners door versterking en uitbreiding basisvoorzieningen, (online) service en (online) beleving
  • Krachtige basis om te werken aan structurele groei van het Bruto Lokaal Product/Geluk, samen met ondernemers(verenigingen), maatschappelijke organisaties en city- of dorpsmanagers
  • Bijdrage aan realiseren van de duurzaamheidsdoelen (meer lokale consumptie, korte distributielussen, kleine CO2-voetafdruk, landschappelijke kwaliteit, biodiversiteit)

    Ouderen bestellen eenvoudig online bij de vertrouwde winkels die thuisbezorgen door een lokale bezorger

Ondernemers(verenigingen)

  • Stimulering innovatie van producten en diensten door ontstaan van nieuwe netwerken en samenwerkingen
  • Vergroten zichtbaarheid en winkelbeleving met digitaal gemak, brengservice en lokale beleving op één lokale digitale markt
  • Versterking weerbaarheid, veerkracht en concurrentiekracht ten opzichte van (inter)nationale online marktplaatsen
  • Nieuwe klanten (via elkaar), hogere omzet en klantloyaliteit
  • Eén geïntegreerde totale klantbeleving in plaats van verbrokkelde ervaringen
  • Krachtige basis om te werken aan structurele groei van het Bruto Lokaal Product/Geluk, samen met betrokken burgers, gemeente en maatschappelijke organisaties
  • Bijdragen aan het realiseren van de duurzame doelen
Klanten verwachten een geïntegreerde totaalbeleving: offline en online

Inwoners/burgers/consumenten

  • Altijd en overal (met één account) streekproducten- en diensten bestellen of reserveren bij lokale aanbieders
  • Meer of beter lokaal voedsel eten: voedingsrijk en smaakvol verwennen
  • Verantwoord lokaal geproduceerd
  • Persoonlijk, vertrouwd en dichtbij
  • Betere winkelbeleving door geintegreerd digitaal gemak en haal- en brengservice
  • Met één account bestellen bij online-winkels in een dorp, stad of regio
  • Geïntegreerde totale klantbeleving (offline en online)
“Als ik tijd heb ga ik gezellig naar de winkels in de buurt, als ik druk ben vind ik het heerlijk om verse lokale producten thuis te laten bezorgen”

>> Praktijkvoorbeeld